بستن

تعمیر یخچال در منزل ، تعمیر یخچال،یخچال

انواع تصفيه آب خانگي و صنعتي

راهنمای کامل تصویری  تعمیر دستگاه مایکروفر


 
 
1. قبل شروع عیب یابی، اتصال زمین را کنترل کنید.

۲. مراقب قسمت هایی از دستگاه که با ولتاژ بالا کار می کنند باشید.

۳. خازن ولتاژ بالا را تخلیه کنید.

۴. برق دستگاه را قبل از شروع کار برای یافتن محل قطع شدگی در سوئیچ ها و ترانس قطع کنید یا حداقل یک سیم ورودی به دستگاه را جدا کنید. در غیر این صورت ممکن است خطا کرده و به خود یا وسایل تست صدمه بزنید.

۵. هیچ قسمتی از برد الکترونیکی را با دست لمس نکنید زیرا برق موجود در بدن شما به آن صدمه می رساند. همیشه قبل از تماس با برد الکترونیکی، بدن خود را به اجسام فلزی تماس دهید تا برق موجود در آن تخلیه شود.


طریقه ی باز و بسته کردن یک دستگاه مایکروفر

طبق تصویر زیر در این بخش یک مایکروفر انتخاب شده که با طرز کار، سرویس و تعمیر قسمت هایی از آن آشنا می شوید.


در تصویر زیر پانل کنترل، پلاک مشخصات و قسمتی از داخل این دستگاه را مشاهده می کنید.


مرحله ۱ : باز کردن در و آشنایی با اجزای داخلی مایکروفر

طبق تصویر زیر قبل از شروع کار ، دو شاخه را از پریز برق جدا کنید.


مانند تصویر زیر دستگیره ی در را گرفته و به طرف بیرون بکشید تا باز شود.


مطابق تصویر زیر دقت کنید که در بیشتر از ۹۰ درجه باز نشود.


در تصویر زیر داخل مایکروفر به خوبی دیده می شود. پس از خنک شدن کامل فر، می توانید سه پایه فلزی مخصوص را بیرون آورید.


مطابق تصویر زیر سینی پیرکس مقاوم در برابر حرارت را از روی کوپلینگ گردنده بردارید. دو طرف سینی طوری ساخته شده که اگر ظرف و مواد غذایی داخل آن به بدنه گیر کنند، برای موتور گردنده گیر مکانیکی ایجاد نمی شود.


طبق تصویر زیر سه شاخه کوپلینگ را که با شفت موتور گردنده ی آن کوپل شده، جدا کرده و از داخل مایکروفر خارج کنید. این سه شاخه دارای سه چرخ گردان در نوک بازوهای خود می باشد و در مواقعی که مواد غذایی به بدنه گیر کنند، به حرکت خود ادامه داده و مانع گیر مکانیکی در موتور می شود. هم چنین در پشت کوپلینگ، یک برجستگی با شیار چهار پر وجود دارد که محل کوپل با موتور می باشد.


تصویر زیر محل قرار گرفتن کوپلینگ و لاستیک مخصوص آب بندی کوپلینگ با موتور را نشان می دهد. وظیفه این لاستیک، جلوگیری از نفوذ آب و مواد غذایی به موتور گردنده می باشد.


در تصویر زیر دستگاه طوری قرار گرفته که سقف آن به خوبی دیده می شود. صفحه ی مشبک جلو باریک تر بوده و مجرای خروجی هوا می باشد و صفحه ی مشبک دیگر، محل قرار گرفتن دو عدد المنت می باشد.


در تصویر زیر دیواره ی داخلی سمت راست مایکروفر دیده می شود که شبکه ای روی بدنه آن ایجاد شده و در پشت آن لامپ روشنایی قرار دارد. دریچه ی زیر شبکه که روی آن از یک صفحه ی محافظ نسوز پوشیده شده، محل قرار گرفتن مکنترون یا آنتن تولید اشعه ی مایکروویو می باشد.


مطابق تصویر زیر صفحه ی نسوز و عایق را که به وسیله ی خار نگه داشته شده اند، به صورت کشویی از بدنه ی داخلی خارج کنید. در این حالت دریچه عبور اشعه مایکروویو قابل دیدن می باشد.


در تصویر زیر دریچه ی عبور اشعه مایکروویو، شبکه ی خروج نور داخل فر، شبکه ی بالا و طرز قرار گرفتن المنت های با روکش شیشه ای به خوبی دیده می شوند.


طبق تصویر زیر لاستیک آب بندی را که اجازه نمی دهد مایعات داخل مایکروفر بر روی موتور گردنده بریزد، از جای خود خارج کنید.


در تصویر زیر نوع ساختار لاستیک آب بندی (کاسه نمد) به خوبی نشان داده شده است. سوراخ بدنه در داخل شیار کاسه نمد قرار گرفته و بدنه را نسبت به خروج مایع، آب بندی می کند.


تصویر زیر نحوه ی قرار گرفتن شفت موتور سنکرون در داخل کاسه نمد را نشان می دهد. البته با عبور برجستگی زیر سه شاخه ی پوپلینگ داخل بر روی چهار پرکوپلینگ سر موتور، آب بندی دستگاه کامل می شود.


مرحله ۲ : باز کردن قاب روی دستگاه

مطابق تصویر زیر با یک پیچ گوشتی مناسب چهار سو، پیچ های دو طرف و پشت دستگاه را باز کنید.


مانند تصویر زیر پس از باز شدن پیچ ها، لبه ی قاب را از یک طرف زیر دستگاه بیرون آورده و به طرف بالا حرکت دهید.


طبق تصویر زیر با بالا بردن قاب روی مایکروفر، هم زمان لبه ی دیگر را از زیر دستگاه بیرون آورده و قاب را از بدنه جدا کنید.


در تصویر زیر با برداشتن قاب از روی دستگاه می توان ترموستات حرارتی، محل قرار گرفتن لامپ، دستگاه مگنترون، برد الکترونیکی و فیلتر را مشاهده کرد.


تصویر زیر نمای سمت راست دستگاه را نشان می دهد. در این حالت مگنترون، خازن ولتاژ بالا، ترانس ولتاژ بالا و قسمتی از پشت برد کنترل دستگاه به خوبی نشان داده شده است.


مرحله ۳ : طریقه ی تعویض سیم رابط برق ورودی

طبق تصویر زیر برای جدا کردن سیم رابط از بدنه ی دستگاه، ابتدا باید سر سیم های متصل به ترمینال برق ورودی برد را به آرامی باز کرد. این نوع سر سیم ها با کشیدن از ترمینال جدا نمی شوند و باید ضامن و بست رفع کشش آن ها را آزاد کرد.


مانند تصویر زیر برای جدا کردن سر سیم ها از ترمینال، باید به وسیله یک پیچ گوشتی کوچک دوسو ضامن نگهدارنده سیم ها را آزاد کرد. در این حالت دو عدد فیوز روی برد به خوبی دیده می شوند.


مطابق تصویر زیر با یک پیچ گوشتی چهارسوی مناسب، سیم اتصال بدنه را باز کنید. در این حالت ترمینال های دو سر المنت و مگنترون به خوبی دیده می شوند.


در تصویر زیر با باز کردن سیم ارت از بدنه و آزاد شدن بست رفع کشش، سیم رابط به راحتی از جای خود خارج می شود. سیم زرد و سبز مربوط به اتصال بدنه (ارت) و سیم های قهوه ای و آبی، مربوط به فاز و نول می باشند.


در تصویر زیر سیم رابط، دو شاخه ی پرسی و بست رفع کشش دیده می شوند. اگر سیم رابط پس از آزمایش مربوطه دارای سلامت لازم بود، در مونتاژ از آن استفاده کنید ولی در غیر این صورت آن را با سیم مشابه عوض کنید.


مرحله ۴ : طریقه باز کردن و آزمایش المنت های کباب پز

طبق تصویر زیر برای دسترسی به المنت ها، صفحه روی آن ها را با یک پیچ گوشتی مناسب چهار سو باز کنید.


در تصویر زیر با آزاد شدن صفحه ی روی المنت ها، آن را از جای خود بردارید.


در تصویر زیر با برداشتن صفحه روی المنت ها، قاب نگهدارنده المنت ها و ترموستات حرارتی دستگاه دیده می شوند.


طبق تصویر زیر برای جدا کردن قاب نگهدارنده، ابتدا در دستگاه را به طرف خود قرار داده و فیش المنت ها را جدا کنید.


مطابق تصویر زیر پس از آزاد شدن فیش ها، قاب را به طرف پایین فشار دهید تا خار های نگهدارنده آن آزاد شوند.


مانند تصویر زیر پس از آزاد شدن خارها، قاب نگهدارنده المنت ها را از جای خود خارج کرده و آن را ۱۸۰ درجه برگردانید.


در تصویر زیر با گرداندن قاب المنت ها، هر دو المنت به خوبی دیده می شوند.


تصویر زیر دو المنت از نوع فنری با روکش شیشه ای را نشان می دهد که مقاوم در برابر حرارت بوده و دارای قابلیت هدایت حرارت بالا می باشند. برای مشخص کردن سالم بودن المنت ها، می توان با یک آزمایش ساده برای مدت کوتاهی دو المنت را به طور سری به برق وصل کرد. اگر هر دو المنت گرم نشوند، مدار قطع است و ممکن است هر دو یا یکی از المنت ها معیوب باشند.


طبق تصویر زیر برای مشخص کردن المنت معیوب، می توان فیش های برق را از دو سر المنت جدا کرده و انتهای آن ها را از جای خود خارج کرد و سپس به طرف عقب کشید تا از محل استقرار خود خارج شوند.


مطابق تصویر زیر با خارج شدن سر المنت ها از محل استقرار خود، آن ها را از جای مربوطه خارج کنید.


در تصویر زیر پس از جدا شدن المنت ها از قاب نگهدارنده، ترمینال سر المنت ها به خوبی دیده می شوند. در ضمن انتهای دو المنت به وسیله ی یک پل اتصال ثابت به هم وصل شده اند.


مرحله ۵ : طریقه ی آزمایش سلامت سنجی المنت های مادون قرمز

طبق تصویر زیر برای پیدا کردن محل قطع شدگی مدار، می توان مقاومت دو سر المنت را به وسیله ی یک اهم متر اندازه گیری کرد که عدد  ۲۴/۳Ω نشان داده شده است. پس این مقاومت سالم است.


در تصویر زیر برای امتحان المنت دوم، سیم های رابط اهم متر را دو سر المنت قرار داده و مقاومت آن را اندازه گیری کنید که عدد  ۱۰۰۰kΩ مشاهده می شود و نشانه قطع بودن المنت پایین است. برای تعویض المنت معیوب، حتماً از یک المنت استاندارد و مشابه مشخصات آن استفاده کنید.


مرحله ۶ : طریقه ی باز کردن مجموعه برد فیلتر

مطابق تصویر زیر با یک پیچ گوشتی چهارسو، پیچ برد فیلتر را باز کنید.


طبق تصویر زیر پس از باز شدن پیچ، برد را به صورت کشویی از طرف دیگر بدنه بیرون کشیده تا آزاد شود. سپس آن را از جای خود خارج کنید.


در تصویر زیر فیوز های حفاظتی مربوط به دستگاه را مشاهده می کنید که در موقع اضافه جریان عمل می کنند. هم چنین فیلتر دستگاه را نیز می بینید که برای جلوگیری از نوسانات برق مورد استفاده قرار می گیرد.


در تصویر زیر فیوز ها از پایه فیوز مربوطه خارج شده اند. در این حالت می توان به راحتی فیوز ها را با یک اهم متر آزمایش کرد و از سلامت آن ها آگاه شد. اگر فیوز معیوب بود پس از پیدا کردن علت عیب مدار و رفع عیب آن، باید اقدام به تعویض فیوز کرد که توضیحات بیشتر در قسمت عیب یابی آمده است.


مرحله ۷ : طریقه ی بیرون آوردن و رفع عیب فن خنک کننده ی مگنترون و ترانس ولتاژ بالا

طبق تصویر زیر پس از بیرون آوردن برد فیلتر، قاب روی فن را از جای خود خارج کنید تا دسترسی به قسمت های مختلف فن آسان شود.


در تصویر زیر با برداشتن قاب روی فن، می توان فن را به خوبی مشاهده کرد. اگر عیب جزئی و گیر مکانیکی داشته باشد، می توان آن را با روغن کاری بر طرف کرد ولی در غیر این صورت باید فن را به طور کامل باز کرد.


مطابق تصویر زیر با یک پیچ گوشتی مناسب پیچ های محکم کننده ی فن به بدنه را باز کنید. در این حالت فن و خازن ولتاژ بالا از بغل دستگاه به خوبی دیده می شوند.


طبق تصویر زیر در موقع باز شدن آخرین پیچ نگهدارنده ی فن، آن را با دست دیگر نگه دارید تا سنگینی فن باعث رها شدن آن نگردد و باعث تاب برداشتن پروانه، یا شفت شود که در این حالت دستگاه در حین کار دچار صدا و لرزش می گردد.


مانند تصویر زیر پس از باز شدن پیچ های نگه دارنده، فن دستگاه را بیرون آورید. در این حالت بوبین، استاتور و پروانه خنک کننده قابل دیدن می باشند.


طبق تصویر زیر با بیرون آمدن فن از محل استقرار خود، فیش مربوط به سر سیم های آن را با پیچ گوشتی کوچک آزاد کرده و آن را از ترمینال موتور جدا کنید.



پایان قسمت اول  قسمت دوم >>>

منبع :سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی ، ویرایش ایران صنعت (www.irsanat.com)

برچسپ ها : تعمیرات مایکروفر ، راهنمای کامل تصویری  تعمیر دستگاه مایکروفر ، تعمیر مایکروفر ، 

گرد آورنده : irsanat.com :( محمدرضایی )
تاریخ ارسال :  1396/3/19     
تعداد مشاهده :8696





ثبت نظرات شما کاربران محترم باعث بهبود مطالب سایت خواهد شد
نام و نام خانوادگی : الزامی
تلفن/ایمیل :
نظر شما : الزامی
کد امنیتی :

الزامی


دیگر مطالب مرتبط با موضوع : نگهداری وتعمیرات


جهت دیدن مطالب بیشتر کلیک کنید             
آخرین مقالات ارسالی
مطالب تصادفی


دستگاه تی دی اس متر(TDS)

دستگاه پی اچ متر دیجیتال

هدایت سنج آب,EC متر

فتومتر پرتابل دیجیتال

دماسنج دیجیتال

مولتی متر دیجیتال

ph متر خاک

ph متر، ph سنج

Tds متر

آمونياك سنج

سنسور ph سنج ، پراپ ph سنج

EC متر ، EC سنج

ph سنج هانا ، تستر ph هانا

رفرکتومتر ، قند سنج

EC/TDS متر ، هدایت تی دی اس سنج

EC/TDS/PH متر ، تستر های مولتی پارامتر آب

ترازو آزمایشگاهی

اکسیژن متر آنلاین

پی اچ ph سنج آنلابن

هدایت و تی دی اس سنج آنلاین ،EC/TDS تابلویی انلاین

اکسیژن سنج DO متر آنلاین تابلویی

محصولات شرکت آدوا ADWA -ADWA

تجهیزات کنترل و اندازه گیری آنلاین

کلر سنج

فروش فوق العاده تجهیزات آنلاین تابولویی

محصولات شرکت ای زد تایوان AZ

فلکسی تستر، کلر، کلراید، سختی، سختی کلسیم، مس، روی،سیلیسم



فروشگاه ایران صنعت ،بررسی انتخاب و خرید آنلاین

فروشگاه ایران صنعت در سال 1388 تاسیس گردید، که مفتخر است ، با عرضه محصولات ابزاردقیق ، برق الکترونیک ، ابزارآلات و تجهیزات صنعتی در سراسر کشور با بهترین کیفیت و قیمت رقابتی در خدمت هموطنان گرامی باشد .
ENAMAD logo-samandehi

آدرس : کرج چهار راه کارخانه قند به سمت میدان هفت تیر خیابان پناهی کوچه پناهی 1 پلاک 61 ساختمان اهورا واحد یک
شماره تلفن : 02691300551
شماره همراه : 09106978820 واتساپ ، تلگرام ، ایتا ، روبیکا ، ای گپ روی این شماره می باشد
شماره نمابر : 30008666850361
افراد آنلاین: 106
تاریخ :1403/2/07
پرداخت آنلاین شبکه اجتماعی یوتیوب اینستاگرام شبکه اجتماعی فیس بوک

تمامي كالاها و خدمات اين سایت، داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه میاشند و فعاليتهاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است
تمامی حقوق مادی و معنوی این وبسایت متعلق به ایران صنعت میباشد.