سبد خریــــــــــــــــد
ردیف عکس محصول                   نام کالا                   کد کالا قیمت تعداد کل قیمت حذف
6نورسنج دیتالاگر مدل TES-1336A3060016481130000001113000000
5Sound متر پرتابل مدل 892530600198948991000148991000
4مولتی متر دیجیتال اسکوپ دار DT-998930600229811870000001187000000
3سرعت سنج باد سنسور مجزا CEM DT-8894306001303940000000140000000
2غبار سنج (پارتیکل کانتر) CEM DT-9881M30600129694500000001450000000
1اسیلوسکوپ چهار کاناله TDS-7104 3060037986910000001691000000
بستن

ORP متر چيست وچه كاربردي دارد؟

مقدمه:

پتانسیل کاهش اکسیداسیون یا ORP، اندازه گیری توانایی یک ماده در اکسید کردن یا کاهش ماده دیگر است. ORP بر حسب میلی ولت (mv) اندازه گیری می شود و هرچه اکسیژن بیشتری در آب وجود داشته باشد، میزان خوانایی ORP بیشتر است.ORP، مانند pH، می تواند با استفاده از تستر یا ابزار قابل حمل دستی با الکترود مخصوص ORP اندازه گیری شود.

ORP چيست؟

ORP قدرت انرژی الکتریکی است که توان کار کردن دارد و ما می توانیم آن را با دستگاه ORP متر برحسب میلی ولت اندازه گیری کنیم. در حقیقت ما قدرت اکسیداسیون احیای محلول را بر اساس بار الکتریکی محلول می سنجیم. orp بیانگر این واقعیت است که سهم مواد اکسیده نسبت به مواد احیا شده در محیط چه اندازه است و بر این اساس مقادیر مثبت (زمانی که مواد اکسید شده محیط بیشتر است) و یا منفی(وقتی مواد احیا شده بیشتر باشد) به این کمّیت تعلّق می گیرد. pH بالا، دارای خاصیت احیاکنندگی و orpمنفی است. و pHپایین خاصیت اکسیدکنندگی و ORP مثبت دارد. اکسیداسیون همان چیزی است که سبب قهوه ای شدن سیب و زنگ زدگی فلزات می شود. ماده احیا کننده دقیقاً چیزی است که مانع از فرایند اکسیداسیون می شود و یا آن رابه تاخیر می اندازد. ماده کاهنده این کار را با دادن الکترون انجام می دهد.به عبارت دیگر می توانیم بگوییم یک ماده کاهنده، درحقیقت آنتی اکسیدان است.O.R.P تا حد زیادی نشان دهنده دسترسی مواد به اکسیژن و یا سایر مواد اکسید کننده است.بنابراین دانستن مقدار O.R.P یا ظرفیت اکسیداسیون و احیا شاید به خودی خود واجد اهمیتی در آبزی پروری نباشد بلکه این اهمیت بدان سبب است که می تواند نشان دهنده وضعیت هوازی(حضور اکسیژن)و یا بی هوازی (فقدان آن )باشد.

آبهای معدنی که در ایران مصرف می شوند دارای ORP مثبت هستند و بنابراین خاصیت آنتی اکسیدانی ندارند. علاوه بر این pH اسیدی و یا خنثی دارند که مناسب سلامتی بدن نیست.

کاربرد orp:

این شاخص در صنعت آب و فاضلاب، استخرها و تصفیه‌خانه‌ها کاربرد مهم و زیادی دارد. خوب است بدانید که عواملی همچون دمای محیط و ph  می‌توانند بر روی مقدار این شاخص تأثیر می‌گذارند. در این مقاله ما به کاربرد orp ‌ در صنعت آب و فاضلاب می‌پردازیم.

کاربرد ORP در تصفیه آب:

به دلیل تاثیر منفی مواد اکسیدکننده بر بدن، آب سالم نباید پتانسیل اکسایش بالایی داشته باشد. هر اندازه آب آشامیدنی ORP کمتری داشته و منفی باشد، به همان نسبت ورود آن به بدن تاثیر بیشتری بر سلامتی دارد. در دستگاه تصفیه آب صنعتی این شاخص های اندازه گیری شده و با حذف املاح، فلزات و یون ها مقدار آن در سطح استاندارد تنظیم میشود.


تستر orp متر مدل EZDO-6041 تایوان

کاربرد ORP در استخر:

در استخرهای شنا از کلر برای ضدعفونی و گندزدایی استفاده میشود. کلر تمایل زیادی به جذب الکترون دارد و افزایش آن در آب باعث خورندگی شدید میشود. به همین دلیل بعد از تصفیه آب استخر، اگر ORP بیش از اندازه بالا باشد، به معنای وجود مقدار زیاد کلر در آن است. کلر باقیمانده در استخر بعد از تصفیه اگر زیاد باشد، باعث بیماری های پوستی و تنفسی میشود.
علاوه براین، اگر ORP پایین باشد، یعنی در آب استخر کلر بسیار کمی وجود دارد. در نتیجه گندزدایی و حذف باکتری ها با اختلال مواجه خواهد شد. در این شرایط با تزریق کلر مقدار پتانسیل اکسایش کاهش آب استخر افزایش پیدا می کند.

کنترلر دیجیتال ORP دیواری با نقطه تنظیم و پین منطبق HI22111

‌یکی از بیشترین کاربردهای orp  استفاده از این شاخص در صنعت آب و فاضلاب است. همان‌طور که گفته شده است orp  می‌تواند با اندازه‌گیری میزان مواد ضدعفونی‌کننده و همچنین میزان یون‌های موجود در آب اطلاع دقیقی از وضعیت و سلامت آب را به ما می‌دهد و کمک می‌کند بدانیم که چه تغییراتی را باید در آب ایجاد کنیم تا به حداکثر سلامت و بهینه‌شدن برسد

مقدار مناسب orp  چقدر است؟

ازآنجایی‌که orp  ‌ یک شاخص اندازه‌گیری است پس حد استانداردی دارد که اگر عدد آن مطابق استاندارد باشد می‌توان گفت که آب در شرایط سالمی قرار دارد.

استاندارد مقدار orp  برای هر مواد متفاوت است و نمی‌توان برای تمام آن‌ها یک عدد مشخص در نظر گرفت و دامنهٔ آن از ۱۰۰۰ تا ۲، ۰۰۰ متغیر است.  باتوجه‌به این نکته میزان شاخص استاندارد orp در مواد مختلف به شرح ذیل است:

* مقدار ORP در آب قلیایی یونیزه:400 MV

*روغن ماهی کاد:200 MV

*چای سبز:100 MVویتامین سی: 0 MV

*آب تصفیه شده معدنی: +300 MV

*نوشابه و آب آشامیدنی شهری: +400 MV

*آب استخر: +460 MV

*استخر پرورش آبزیان: +150 تا +250 MV

*آب برج خنک‌کننده: +250 تا +350 MV


پی اچ ، ORP ، کنداکتیویتی ، میلی ولت رومیزی برند ای زد AZ 86554

اهمیت شاخص orp:

تا اینجا متوجه شدیم که شاخص orp  اطلاعات دقیقی در ارتباط با یون‌های موجود در آب و میزان مواد اکسیدکننده در آب را به ما می‌دهد. حال ممکن است این سؤال برای شما به وجود آید که این امر چه اهمیتی دارد؟
در پاسخ به این سؤال باید بگوییم که اکسیدکنندگی و اکسیدشوندگی تأثیر بسیار زیادی بر سلامت بدن، پروسهٔ تصفیه آب و فاضلاب دارد. هدف اصلی از این شاخص استانداردسازی آب برای استفاده انسان و سلامت بدن است چرا که اگر مواد اکسیدکننده در بدن افزایش یابد یون‌های موجود در سلول‌ها را جذب می‌کند که مشکلاتی همچون سرطان، دیابت، بیماری‌های قلبی و کاهش طول عمر را به دنبال دارد.

رابطه ORP با PH:

Orp  و ph  دو شاخص مهم در تعیین سلامت آب است که لازم به ذکر است که این دو شاخص به‌هم‌وابسته هستند یعنی می‌توانند بر یکدیگر تأثیر بگذارند. باتوجه‌به این نکته می‌توان گفت که در آب‌هایی که ph  بالاتری دارند میزان شاخص orp  کم و منفی است و هر چه میزان ph  آب کمتر باشد میزان orp  بیشتر و مثبت است.
به زبان ساده‌تر می‌توان گفت چیزی که توانایی بالقوه اکسیدکنندگی داشته باشد را با +ORP نشان می‌دهند که بیانگر غلظت یون‌ها یا اکسیدکننده‌هاست.
عوامل کاهنده اکسیداسیون چیزهایی هستند که فرایند اکسیداسیون را متوقف و یا کند می‌کنند. عوامل کاهنده با –ORP مشخص می‌شوند و این مواد آنتی‌اکسیدان نامیده می‌شوند.

تستر ORP و دما هانا مدل HI98120

رابطه بین orp و دما:

Orp  علاوه بر ph  با دما نیز رابطهٔ مستقیمی دارد و بسیار بر یکدیگر تأثیرگذار هستند. هر چه مقدار دمای آب و فاضلاب بیشتر باشد میزان اثرگذاری کلر و دیگر مواد ضدعفونی بسیار کاهش می‌یابد و به همین دلیل میزان orp  بسیار کمتر می‌شود. در نتیجه می‌توان گفت که با افزایش دما مقدر ph  افزایش می‌یابد و orp  به‌شدت کاهش پیدا می‌کند.

نحوه عملکرد orp چگونه است؟

برای اندازه‌گیری میزان مواد اکسیدکننده در آب و فاضلاب از دستگاهی به نام  orp متر استفاده می‌کنند. این دستگاه کیت‌های مخصوص هستند که دارای سنسور هستند و میزان انرژی الکتریکی را به‌خوبی نشان خواهد داد.
این دستگاه از پلاتین یا طلا ساخته شده است و نحوهٔ عملکرد آن به این صورت است که مواد اکسیدکننده‌ای که در آب وجود دارند از جمله: ازن، کلر و دیگر مواد ضدعفونی‌کننده  با جذب الکترون‌های الکترود طلایی،  ولتاژ تولید خواهند کرد. این ولتاژ با الکترود محلول در نقره مقایسه می‌گردد. در نتیجه هرچقدر میزان اختلاف دو ولتاژ بالاتر رود، مقدار اکسید کننده‌های موجود در آب و فاضلاب بالاتر می‌رود و orp هم بیشتر خواهد شد.

محلول تست ORP خط استخر 470 میلی ولت مدل HI700224Pهانا

تاثیر کلر آب بر ORP:

یکی از عوامل بسیار موثر در آب که برای ضدعفونی و گندزدایی استفاده میشود، کلر است. کلر موجود در آب در حالت طبیعی خاصیت خورندگی دارد و الکترون جذب می کند. با افزایش مقدار کلر در آب ORP نیز بیشتر خواهد شد. با کاهش کلر نیز مقدار پتانسیل کاهش محیط افت پیدا می کند.
نه تنها کلر، بلکه وجود هر عنصر دیگری که باعث افزایش تمایل محیط به جذب الکترون شود می تواند ORP را تحت تاثیر قرار دهد.

الکترود ORP مدل HI3131B

سخن پاياني:

Orp  در اصل با اندازه‌گیری مقدار مواد اکسیدکننده و یا آنتی‌اکسیدان‌ها میزان واکنش‌پذیری یا واکنش‌ناپذیر بودن آب‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهد که با مشخص نمودن میزان واکنش‌پذیری می‌توان نسبت به خنثی‌سازی آن اقدام کرد تا بتوان آب بهینه و مناسب و استاندارد برای سلامتی بدن را تهیه کرد.

كليد واژه:

قیمت دستگاه orp متر،الکترود orp،محلول استاندارد orp، Orp چیست،ORP meter،سنسور orp،Orp meter چیست،پتانسیل اکسایش

جهت اطلاع از قیمت دستگاه ORP متر قلمی ، دیجیتال ابتدا باید مدل و کاربری مورد نظر خود را مشخص نموده و سپس کالا مورد نیاز خود را از فروشگاه ايران صنعت خریداری نمایید.


هم اكنون ميتوانيد كليه محصولات ORP متر را در فروشگاه ايران صنعت سفارش گذاري كنيد.


فروش يايان يك معامله نيست آغاز يك تعهد است

لينك خريد محصولات ORP متر در فروشگاه ايران صنعت


گرد آورنده : irsanat.com :( مهدی آقابالازاده )
تاریخ ارسال :  1402/10/24     
تعداد مشاهده :174
ثبت نظرات شما کاربران محترم باعث بهبود مطالب سایت خواهد شد
نام و نام خانوادگی : الزامی
تلفن/ایمیل :
نظر شما : الزامی
کد امنیتی :

الزامی


دیگر مطالب مرتبط با موضوع : آموزش تجهيزات آزمايشگاهي


جهت دیدن مطالب بیشتر کلیک کنید             
آخرین مقالات ارسالی
مطالب تصادفی


دستگاه تی دی اس متر(TDS)

دستگاه پی اچ متر دیجیتال

هدایت سنج آب,EC متر

فتومتر پرتابل دیجیتال

دماسنج دیجیتال

مولتی متر دیجیتال

ph متر خاک

ph متر، ph سنج

Tds متر

آمونياك سنج

سنسور ph سنج ، پراپ ph سنج

EC متر ، EC سنج

ph سنج هانا ، تستر ph هانا

رفرکتومتر ، قند سنج

EC/TDS متر ، هدایت تی دی اس سنج

EC/TDS/PH متر ، تستر های مولتی پارامتر آب

ترازو آزمایشگاهی

اکسیژن متر آنلاین

پی اچ ph سنج آنلابن

هدایت و تی دی اس سنج آنلاین ،EC/TDS تابلویی انلاین

اکسیژن سنج DO متر آنلاین تابلویی

محصولات شرکت آدوا ADWA -ADWA

تجهیزات کنترل و اندازه گیری آنلاین

کلر سنج

فروش فوق العاده تجهیزات آنلاین تابولویی

محصولات شرکت ای زد تایوان AZ

فلکسی تستر، کلر، کلراید، سختی، سختی کلسیم، مس، روی،سیلیسم



فروشگاه ایران صنعت ،بررسی انتخاب و خرید آنلاین

فروشگاه ایران صنعت در سال 1388 تاسیس گردید، که مفتخر است ، با عرضه محصولات ابزاردقیق ، برق الکترونیک ، ابزارآلات و تجهیزات صنعتی در سراسر کشور با بهترین کیفیت و قیمت رقابتی در خدمت هموطنان گرامی باشد .
ENAMAD logo-samandehi

آدرس : کرج چهار راه کارخانه قند به سمت میدان هفت تیر خیابان پناهی کوچه پناهی 1 پلاک 61 ساختمان اهورا واحد یک
شماره تلفن : 02691300551
شماره همراه : 09106978820 واتساپ ، تلگرام ، ایتا ، روبیکا ، ای گپ روی این شماره می باشد
شماره نمابر : 30008666850361
افراد آنلاین: 278
تاریخ :1403/4/26
پرداخت آنلاین شبکه اجتماعی یوتیوب اینستاگرام شبکه اجتماعی فیس بوک

تمامي كالاها و خدمات اين سایت، داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه میاشند و فعاليتهاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است
تمامی حقوق مادی و معنوی این وبسایت متعلق به ایران صنعت میباشد.