بستن

دستور نقشه تا صدور جواز ساختمان



صدور جواز ساختمان از کارهای طاقت فرساست.در واقع از زمان اخذ دستور نقشه تا صدور جواز ساختمان حداقل 10 مرحله را باید پشت سر بگذارید.

جواز ساختمان چیست:

اگر ملک کلنگی(قدیمی) دارید و می خواهید  ملک کلنگی (قدیمی) خود را تخریب کنید و آپارتمان جدیدی بنا کنید نیاز به صدور جواز ساختمان دارید. انجام کارهای اداری مربوط به گرفتن مجوز ساخت و اخذ پروانه ساختمان معمولا در فصل و ایامی انجام می شود که سازنده تمایل به ساخت در آن فصل ندارد و پس از اخذ مجوز ساخت و پروانه ساختمان در فصل مورد نظر (اکثرا در فصل های سرد سال) اقدام به ساخت در فصل های دیگر (اکثرا در فصل های گرم سال) خواهند نمود.

جهت صدور جواز ساختمان ابتدا مالک یا مالکین باید تصمیم قاطع خود را جهت ساخت و ساز بگیرند چرا که این راه طولانی و پر هزینه ایست و حداقل به ازای هرمتر مربع باید مبلغ 5 میلیون ریال هزینه بپردازند.

در مرحله دوم جهت اخذ مجوز ساخت و پروانه ساختمان و دستورنقشه باید به مناطق شهرداری و یا دفاتر خدمات الکترونیک مراجعه نمود و مدارک مالکیت ملک و مالک و همچنین تسویه حساب عوارض شهرداری را ارائه نمود.

در مرحله سوم از صدور جواز ساختمان (دستورنقشه تا صدور جواز) از ملک شما بازدید صورت می پذیرد و با توجه به موقعیت و متراژ ملک شما جهت صدور جواز ساختمان مشخصات ملک جدید به شما اعلام خواهد شد که مثلا n تعداد طبقات می توانید بسازید.

در مرحله چهارم از صدور جواز ساختمان (دستورنقشه تا صدور جواز) موقعیت ملک شما با طرح تفصیلی شهر تطابق داده می شود و کاربری ملک (تجاری، مسکونی، اداری و...) و همچنین چک کردن ملک با طرح های شهری صورت می پذیرد که در این مرحله از اخذ جواز ساخت ممکن است متوجه شوید که ملک شما در طرح های شهری قرار دارد.

در مرحله پنجم از صدور جواز ساختمان مسئله عقب نشینی ساختمان جهت صدور جواز ساخت مورد بررسی قرار میگیرد و به شما اعلام خواهد شد که ملک شما دادای عقب نشینی می باشد یا خیر که مسلما عقب نشینی ملک خوشایند هیچ کس نیست و این مقدار عقب نشینی از متراژ ملک شما کاسته خواهد شد.

مرحله ششم از صدور جواز ساختمان مرحله بسیار مهمی است. در این مرحله دستورنقشه ملک جدید به شما ارائه می شود و مالک باید با توجه به دستور نقشه ساختمان، نقشه آپارتمان را با کمک مهندس معمار تهیه کند. نقشه ای که پس از اخذ دستور نقشه طراحی می شود همان نقشه ای است که فضاهای طراحی شده در آن در ملک جدید به همان شکل ساخته خواهد شد.

بنابراین برای طراحی نقشه ساختمان پس از اخذ دستور نقشه، از مهندسین معماری (شرکت های معماری) معتبر و کاربلد بهره جویید، چرا که طراحی نقشه ساختمان شما پس از اخذ دستورنقشه، مهم ترین مسئله در ساخت بنا به شمار می آید.

مرحله هفتم صدور جواز ساختمان پس از اخذ دستور نقشه ساختمان رفع ایرادات احتمالی نقشه های ساختمانی می باشد که جهت رفع ایراد نقشه ساختمان باید سراغ مهندس معماری طراح نقشه رفت و این کار چندین بار تکرار می شود تا نقشه طراحی شده جهت اخذ جواز ساخت و صدور جواز ساختمان بدون اشکال شود.

در مرحله هشتم از صدور جواز ساختمان باید کلیه عوارض ساخت و ساز به همراه هزینه خرید تراکم را پرداخت نمود. این مرحله از صدور جواز ساخت مرحله ای است که در صورت عدم پرداخت عوارض ساخت و ساز و هزینه تراکم صدور مجوز ساخت یا تاخیر مواجه خواهد شد. به همیت دلیل در مرحله اول به هزینه های پیش رو اشاره شد.

مرحله نهم از صدور جواز ساختمان مربوط به محاسبه های مهندسی و معماری ساختمان می باشد.

کلیه نقشه های معماری طراحی شده مجددا در این مرحله مورد بازنگری و محاسبه قرار می گیرند و آخرین محاسبات مهندسی بر روی نقشه های معماری جهت اخذ مجوز ساخت و صدور جواز ساختمان صورت می پذیرد.

در این مرحله نکات مربوط به بهینه سازی مصرف انرژی در ساختمان و همچنین اصول استاندارد استراکچر و اسکلت بندی ساختمان از طرف شهرداری به مالک ارائه خواهد شد.

مرحله دهم مرحله پایانی اخذ جواز ساختمان پس از اخذ دستور نقشه می باشد. اگر کلیه مراحل قبل را به درستی پیش رفته باشید در این مرحله مجوز ساخت و صدور جواز ساختمان برای شما صادر می شود و باید پس از این سراغ ساخت و ساز ساختمان مورد نظر بروید.

پس از طی کلیه مراحل فوق جهت صدور جواز ساختمان، مجوز ساخت و ساز شما تنها تا 2 سال اعتبار جهت ساخت خواهد بود و اگر از این زمان قراتر برود مشمول عوارض تعویق خواهد شد.

به طور کلی اقدام برای صدور جواز ساخت همیشه بالاست اما تنها 30 درصد از کسانی که برای صدور جواز ساخت اقدام نموده اند موفق به اخذ جواز ساخت و ساز می شوند به همین دلیل نیاز است که حتما این مراحل توسط یک شرکت معتبر معماری صورت پذیرد تا مالک یا مالکین بدون دغدغه و با اطمینان از صدور جواز ساختمان خود را درگیر پروسه بروکراسی اخذ جواز ننمایند.


گرد آورنده : irsanat.com :( محمدرضایی )

تاریخ ارسال :  1397/3/27     
تعداد مشاهده :4129
دیگر مطالب مرتبط با موضوع : مهندسی عمران


آخرین مقالات ارسالی

دستگاه تی دی اس متر(TDS)

دستگاه پی اچ متر دیجیتال

هدایت سنج آب,EC متر

فتومتر پرتابل دیجیتال

دماسنج دیجیتال

مولتی متر دیجیتال

ph متر خاک

ph متر، ph سنج

Tds متر

آمونياك سنج

سنسور ph سنج ، پراپ ph سنج

EC متر ، EC سنج

ph سنج هانا ، تستر ph هانا

رفرکتومتر ، قند سنج

EC/TDS متر ، هدایت تی دی اس سنج

EC/TDS/PH متر ، تستر های مولتی پارامتر آب

ترازو آزمایشگاهی

اکسیژن متر آنلاین

پی اچ ph سنج آنلابن

هدایت و تی دی اس سنج آنلاین ،EC/TDS تابلویی انلاین

اکسیژن سنج DO متر آنلاین تابلویی

محصولات شرکت آدوا ADWA -ADWA

تجهیزات کنترل و اندازه گیری آنلاین

کلر سنج

فروش فوق العاده تجهیزات آنلاین تابولویی

محصولات شرکت ای زد تایوان AZ

فلکسی تستر، کلر، کلراید، سختی، سختی کلسیم، مس، روی،سیلیسم



فروشگاه ایران صنعت ،بررسی انتخاب و خرید آنلاین

فروشگاه ایران صنعت در سال 1388 تاسیس گردید، که مفتخر است ، با عرضه محصولات ابزاردقیق ، برق الکترونیک ، ابزارآلات و تجهیزات صنعتی در سراسر کشور با بهترین کیفیت و قیمت رقابتی در خدمت هموطنان گرامی باشد .
ENAMAD logo-samandehi

آدرس : کرج چهار راه کارخانه قند به سمت میدان هفت تیر خیابان پناهی کوچه پناهی 1 پلاک 61 ساختمان اهورا واحد یک
شماره تلفن : 02691300551
شماره همراه : 09106978820 واتساپ ، تلگرام ، ایتا ، روبیکا ، ای گپ روی این شماره می باشد
شماره نمابر : 30008666850361
افراد آنلاین: 89
تاریخ :1403/2/06
پرداخت آنلاین شبکه اجتماعی یوتیوب اینستاگرام شبکه اجتماعی فیس بوک

تمامي كالاها و خدمات اين سایت، داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه میاشند و فعاليتهاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است
تمامی حقوق مادی و معنوی این وبسایت متعلق به ایران صنعت میباشد.