بستن

نکاتی برای پخت مربا



شکرک زدن مربا, علت شکرک زدن مربا

اگر مربا رقیق باشد کپک می زند


در این بخش نکات های ریز و درشت پیرامون مربا را برای شما آماده کرده ایم، امیدواریم که مورد توجه شما قرار گیرد.

در این بخش نکات های ریز و درشت پیرامون مربا را برای شما آماده کرده ایم، امیدواریم که مورد توجه شما قرار گیرد.


كپک زدن مربا: 

مربا و شربت خانگی وقتی كپک می زند كه شل باشد و درست و به اندازه قوام پیدا نكند. اگر یكی دو روز بعد از تهیه ی مربا فهمیدید كه مربا رقیق است، آن را دوباره روی اجاق بگذارید و بجوشانید تا قوام بیاید.

 هیچ وقت مربا را درون ظرف خیس نریزید.


شكرک زدن مربا: 

مربا وقتی شكرک می زند كه شكر و شیرینی آن بیش از اندازه باشد و یا آن را با حرارت بالا جوشانده باشید. در این صورت دوباره روی مربا آب جوش بریزید و آن را بجوشانید. برای كاستن از شیرینی مربا‌های خیلی شیرین، از كمی آبلیمو استفاده كنید.

 در واقع، کم بودن میزان قندهای تغییر شکل ‌یافته موجود در مرباها، مهم‌ترین عامل شکرک زدن محسوب می شود. البته شکرک زدن، نشانه فساد یا پایین بودن کیفیت مربا نیست و می توانیم بدون کوچک ترین دغدغه‌ای نسبت به سلامت چنین محصولاتی، آن ها را با خیال راحت مصرف کنیم. بهتر است بدانید اگر میزان قند اینورت و اسیدیته مرباها تنظیم باشد، جلوی شکرک زدن آن ها گرفته می شود.

 اگر قصد تهیه مربای خانگی داشته باشید و بخواهید جلوی شکرک زدن آن را هم بگیرید، باید 2 نکته را مد نظر قرار دهید؛

 اول اینکه قند اینورت در اثر اضافه کردن مقداری شکر به میوه های ترش برای تهیه مربا از آن ها خودبه خود تشکیل می شود و جلوی شکرک زدن مربا را می گیرد.

 نکته دوم هم درباره تهیه مربا از میوه های شیرین است؛ در روند تهیه این نوع مرباها، باید حدود یک قاشق غذاخوری سرکه یا آبلیمو در طول زمان پخت اضافه کرد تا قندهای اینورت برای پیشگیری از شکرک زدن مربای میوه های شیرین تشکیل شود.

 نکته هایی برای پخت مربا,پخت مربا

هیچ وقت مربا را درون ظرف خیس نریزید


راهنمایی هایی برای تهیه‌ی مربای خوب:

همیشه از میوه ی سالم و تازه استفاده كنید. میوه‌ باید حتماً سالم و بدون لک باشد و زیاد هم رسیده و له نباشد.

 برای معطر شدن مربا، از گلاب، دانه های هل، وانیل و چوب دارچین استفاده كنید. برای خوش رنگ شدن آن نیز، می توانید از زعفران یا رنگ های مجاز خوراكی كمک بگیرید.

 بهتر است مرباها را ظرف لعابی تهیه كنید. بجز مربای به كه باید در ظرف مسی تهیه شود.

 قوام آمدن شربت، به این معنی است كه شكر و آب تا اندازه ای غلیظ شود كه میوه در آن كپک نزند. قوام آمدن شربت و مربا را زمانی می توانید تشخیص دهید كه مربای خنک شده، با حالت كش دار از قاشق بریزد.

 برای تهیه‌ی شربت ساده، می توانید به شربت در حال جوش، یک عدد سفیده ی تخم مرغ بیفزائید ولی آن را قاطی نكنید. بعد از چند دقیقه خواهید دید كه سفیده‌ی تخم مرغ سفت و رنگ آن تیره می شود، ولی رنگ مربا شفاف خواهد گردید.

 زیاد جوشاندن مربا نیز، موجب تیره رنگ شدن آن می شود.

 اگر مربا را از میوه ی خیلی شیرین تهیه می‌كنید، در اواخر پخت، كمی آبلیمو به آن بیفزائید.

 هنگام پختن مرباها بجز مربای به، درِ ظرف باید باز باشد تا رنگ مربا تغییر نكند. در مورد مربای به، درِ ظرف باید بسته باشد تا رنگ مربا قرمز شود.

 هر نوع عطر مایه ای (اسانسی) كه برای معطر كردن مربا به كار می برید، باید در اواخر پخت به مربا بیفزائید.

 در مورد اكثر مرباها بهتر است بلافاصله بعد از تهیه‌ی مربا، آن را داخل شیشه نریزید و آن را یک شب در ظرفی كه مربا را در آن پخته اید، نگه دارید. چنانچه فهمیدید غلظت شربت مناسب است، آن را درون شیشه بریزید و اگر مربا بیش از حد رقیق بود، دوباره آن را بجوشانید و بعد از آن كه كاملاً سرد شد، آن را درون شیشه بریزید.

 برای آنكه بتوانید مربا را به صورت طولانی مدت نگه دارید، شیشه را از مربا پُر كنید و درِ آن را محكم ببندید و درون قابلمه ی آب جوش قرار دهید؛ به گونه ای كه آب كاملاً روی شیشه را بپوشاند و 5 تا 10 دقیقه بجوشانید. بعد آن را بردارید و كنار بگذارید تا سرد شود. در این حالت، می توانید مربا را به مدت طولانی نگهداری كنید.

 شناور شدن و جدا شدن مربا از شربت، به دلیل استفاده از میوه‌ی نارس است، یا میوه را خوب نپخته اید و یا زمانی كه آن را از روی حرارت برداشته اید بلافاصله درون شیشه ریخته‌ اید.

 برای تهیه ی مرباهایی كه از پوست میوه تهیه می شود، ابتدا باید تلخی آن را بگیرید مثل مركبات. برای این كار، دو بار آن را در آب بجوشانید. سپس در صافی بریزید و 24 ساعت در آب سرد قرار دهید و در یخچال بگذارید. در طول این 24 ساعت، چندین بار آب آن را عوض كنید.

 برای هم زدن مربا، بهتر است از قاشق چوبی استفاده كنید.

 از میوه‌ی خشک نیز در تهیه ی مرباها می توانید استفاده كنید؛ ولی در صورت امكان بهتر است از میوه‌ی تازه استفاده شود.

 قبل از افزودن شكر و شربت به مربا، باید میوه را كاملاً پخت. زیرا شكر مانع از پختن كامل میوه می شود و پوست روی آن را سفت می كند.

 میوه هایی همچون توت فرنگی- كه بسیار نرم هستند و سریع له می شوند- بهتر است ابتدا در شكر بغلتانید و یا آن را شربتی كنید تا مانع از له شدن آن ها بشوید.

 نکته هایی برای تهیه مربا, نکات مهم آشپزی

برای هم زدن مربا، بهتر است از قاشق چوبی استفاده كنید


نکاتی درباره درست کردن انواع مارمالاد

با چه میوه هایی می شود انواع مارمالاد تهیه کرد؟ از زرد آلو، توت فرنگی، به، سیب، هلو، آلبالو، کیوی، آلو زرد یا قطره طلایی.

 درباره میوه هایی که هسته دار هستند، ااولا هسته آنها را بیرون آورده و سپس چرخ کنید. برای یک کیلو میوه ی شیرین، نیم کیلو شکر و برای یک کیلو میوه ی ترش، 750 گرم شکر اضافه کنید و بگذارید تا با شعله ملایم پخته شود. در صورتی که بخواهید مارمالاد شما حالت ژلاتینه داشته باشد، می توانید برای یک کیلو میوه، یک قاشق مرباخوری پودر ژلاتین را به نصف فنجان آب جوش اضافه کرده و آن را به میوه مورد نظرتان افزوده و بعد از 4-3 بار جوش، آن را از روی حرارت بردارید.

 برای تهیه مارمالاد سیب و به، آنها را پوست کرده و چرخ کنید و آن را با 2 لیوان آب بپزید. سپس شکر را اضافه کنید. بهتر است برای ژلاتینه کردن مارمالاد ِبه، تخم های به را در یک فنجان آب جوش حل کنید و آن را با نصف قاشق مرباخوری پودر ژلاتین به مارمالاد اضافه کنید.

میوه های کاملاً رسیده برای تهیه مارمالاد بهتر هستند.


برای اینكه بفهمید مربا خوب قوام آمده یا نه، می توانید از دو روش زیر استفاده كنید:

1) مقداری از مربای در حال جوش را بردارید و كمی سرد كنید. حالا قدری از آن را بین دو انگشت قرار دهید و انگشت خود را باز كنید؛ اگر كشیده شد، مربا قوام یافته است.

 2) قطره ای از مربا را داخل كمی آب سرد بریزید. اگر مربا ته نشین شد و باز نشد و وانرفت، قوام یافته است.

 برای جلوگیری از ورود هوا به داخل شیشه‌ی مربا، روی آن را با كاغذ فویل بپوشانید و درِ آن را محكم ببندید و در موقع استفاده، فویل را از روی شیشه بردارید.

 هیچ وقت مربا را داخل شیشه‌ی خیس نریزید و قاشق خیس داخل آن نكنید؛ زیرا مربا كپک می زند.

 هر وقت مربا كف كرد، كاملاً پخته شده است.

برای تهیه ی مربا، می توانید از تركیب میوه ها استفاده كنید مثلاً تركیب توت فرنگی و سیب!

بعد از پوست كندن میوه هائی كه به سرعت سیاه می شوند مثل سیب، آن ها را درون آب سرد و آبلیمو بگذارید و پس از چند دقیقه آن را بپزید. این كار، مانع از تغییر رنگ مربا و سیاه شدن میوه می شود.

 برای ترد شدن برخی از مرباها مثل خیار، كدو و پوست هندوانه، می توانید از آب آهک استفاده كنید. برای تهیه ی آن، 3 قاشق سوپخوری آهک را با 2 لیتر آب مخلوط كنید و میوه ها را 24 ساعت درون آن قرار دهید. سپس میوه را از آب دربیاورید و خوب بشوئید. بعد برای پختن مربا استفاده كنید.

گرد آورنده : irsanat.com :( ولی براتلو )

تاریخ ارسال :  1397/8/30     
تعداد مشاهده :6322
دیگر مطالب مرتبط با موضوع : آموزش آشپزی


آخرین مقالات ارسالی

دستگاه تی دی اس متر(TDS)

دستگاه پی اچ متر دیجیتال

هدایت سنج آب,EC متر

فتومتر پرتابل دیجیتال

دماسنج دیجیتال

مولتی متر دیجیتال

ph متر خاک

ph متر، ph سنج

Tds متر

آمونياك سنج

سنسور ph سنج ، پراپ ph سنج

EC متر ، EC سنج

ph سنج هانا ، تستر ph هانا

رفرکتومتر ، قند سنج

EC/TDS متر ، هدایت تی دی اس سنج

EC/TDS/PH متر ، تستر های مولتی پارامتر آب

ترازو آزمایشگاهی

اکسیژن متر آنلاین

پی اچ ph سنج آنلابن

هدایت و تی دی اس سنج آنلاین ،EC/TDS تابلویی انلاین

اکسیژن سنج DO متر آنلاین تابلویی

محصولات شرکت آدوا ADWA -ADWA

تجهیزات کنترل و اندازه گیری آنلاین

کلر سنج

فروش فوق العاده تجهیزات آنلاین تابولویی

محصولات شرکت ای زد تایوان AZ

فلکسی تستر، کلر، کلراید، سختی، سختی کلسیم، مس، روی،سیلیسم



فروشگاه ایران صنعت ،بررسی انتخاب و خرید آنلاین

فروشگاه ایران صنعت در سال 1388 تاسیس گردید، که مفتخر است ، با عرضه محصولات ابزاردقیق ، برق الکترونیک ، ابزارآلات و تجهیزات صنعتی در سراسر کشور با بهترین کیفیت و قیمت رقابتی در خدمت هموطنان گرامی باشد .
ENAMAD logo-samandehi

آدرس : کرج چهار راه کارخانه قند به سمت میدان هفت تیر خیابان پناهی کوچه پناهی 1 پلاک 61 ساختمان اهورا واحد یک
شماره تلفن : 02691300551
شماره همراه : 09106978820 واتساپ ، تلگرام ، ایتا ، روبیکا ، ای گپ روی این شماره می باشد
شماره نمابر : 30008666850361
افراد آنلاین: 74
تاریخ :1403/1/09
پرداخت آنلاین شبکه اجتماعی یوتیوب اینستاگرام شبکه اجتماعی فیس بوک

تمامي كالاها و خدمات اين سایت، داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه میاشند و فعاليتهاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است
تمامی حقوق مادی و معنوی این وبسایت متعلق به ایران صنعت میباشد.