بستن

کنفرانس بین‌المللی رباتیک و مکاترونیک ؛

عرصه ارائه نوآوری‌ها در ربات‌های پزشکی و سامانه‌های کنترلی

تهران- ایرنا- ششمین کنفرانس بین‌المللی رباتیک و مکاترونیک با توجه بیشتر به ربات‌های پزشکی و بیولوژیکی و کنترل ربات‌ها میزبان آخرین دستاوردهای این حوزه است.

عرصه ارائه نوآوری‌ها در ربات‌های پزشکی و سامانه‌های کنترلی

به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، رباتیک دانشی میان‌رشته ای از مهندسی است که مهندسی مکانیک، مهندسی برق و رایانه را شامل می‌شود و طراحی، ساخت و استفاده از ربات را برای منظورهای مختلف در صنایع گوناگون یا حوزه‌های متنوعی مانند پزشکی، کار در منزل و نظایر آن دربر می‌گیرد.


اولین ربات صنعتی توسط جرج دوول و جوزف اینگلبرگر (دو مخترع و فیزیکدان آمریکایی) در سال 1959 ساخته شد، این ربات دو هزار کیلوگرم وزن داشت و با برنامه‌ای روی سطح مغناطیسی کنترل می‌شد، این صنعت از آن زمان علاقه‌مندان فراوانی داشته و روز به روز در پیشرفت بوده است.

ارزش بازار سیستم‌های رباتیک در سال 2015 حدود 40 میلیارد دلار آمریکا برآورد می‌شود و بر اساس پیش‌بینی‌های فدراسیون بین‌المللی رباتیک انتظار می‌رود تا سال 2019 بیش از یک میلیون و 400 هزار ربات جدید صنعتی در کارخانه‌ها و صنایع مختلف سراسر جهان در حال کار باشند.

دانشکده مکانیک دانشگاه علم و صنعت از دیروز، چهارشنبه دوم آبان، میزان ششمین کنفرانس بین‌المللی مکاترونیک و رباتیک با محوریت ربات‌های پرنده و زیرآبی، ربات‌های بیولوژیکی، رباتیک شناختی، ربات‌های همکار، ربات‌های موازی، ربات‌های کابلی، سیستم‌های کنترل، ربات‌های انسان‌نما، سیستم‌های هوشمند و رباتیک، پایداری ربات‌ها، سیستم‌های مکاترونیکی، شناسایی و مدل‌سازی، طراحی حرکت و یادگیری، مکاترونیک نوری، ربات‌های احتمالاتی، ربات‌های تغییر شکل‌پذیر، رباتیک در توانبخشی، کنترل در رباتیک، ربات‌های خدمات‌رسان، رباتیک از دور، رباتیک در پزشکی، بینایی و رباتیک، ربات‌های سیار، ربات‌های میکرو و نانو و زمینه‌های پیشرفته در رباتیک و مکاترونیک هوشمند است.

این کنفرانس که به همت انجمن رباتیک ایران، فرهنگستان علوم برگزار می‌شود با نمایشگاهی به نام خلاقیت همراه است که به گفته دبیر آن 25 تیم رباتیک دانش‌آموزی و دانشجویی در آن شرکت کرده‌اند.
پیام زرافشان در این مورد توضیح داد: 40 تیم رباتیکی ایده‌های خود را برای شرکت در این نمایشگاه ارسال کرده بود و بعد از داوری اولیه، 25 تیم دانش‌آموزی و دانشجویی به مرحله نهایی راه یافتند.
وی ادامه داد: تیم‌های حاضر بر اساس 5 مولفه خلاقیت، عملکرد، تجاری‌سازی، ارائه و مستندات داوری می‌شوند و امروز (پنجشنبه، سوم آبان) در اختتامیه جوایزی به برترین تیم‌ها؛ شامل 17 تیم دانش‌آموزی و 8 تیم دانشجویی تعلق می‌گیرد.

دانش رباتیک نیازمند حمایت بیشتر

دبیر علمی این همایش در گفت‌وگو با خبرنگار علمی ایرنا هدف اصلی از برگزاری این همایش را طرح یافته‌ها و موضوعات جدید محققان در سال گذشته دانست و افزود: کنفرانس امسال با مجموعه متنوعی از محورها برگزار می‌شود و تاکید بیشتر روی روش‌های نوین در کنترل ربات، مدل‌سازی و ساخت ربات، رباتیک و مهندسی پزشکی و استفاده از ربات‌ها در توانبخشی، ربات‌های سیار، ربات‌های با حلقه بسته و موازی، ربات‌های حلقه‌باز برای جابجایی قطعات و بهینه‌سازی آنها در نشست‌های تخصصی است.

عضو هیات علمی دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه علم و صنعت در پاسخ به این سوال که چرا هنوز صنایع چندان از محصولات دانشگاهی رباتیک استفاده نمی‌کنند، اضافه کرد: وضعیت دو دهه قبل کشور در حوزه دانش رباتیک با امروز اصلا قابل مقایسه نیست؛ زیرا مثلا در دهه 70 این دانش بسیار محدود استفاده می‌شد و ناقص بود و حتی در نصب ربات‌ها در صنایع به افراد و تجهیزات بسیار صدمه زده می‌شد، ولی این دانش امروز به اندازه‌ای رشد کرده که متخصصان می‌توانند ربات‌های خارجی را خود تعمیر کنند.

«محرم حبیب‌نژاد» ادامه داد: اما در مورد اینکه بتوانیم ربات بومی ساخته باشیم امکان‌پذیر نشده است و در میانه این کار هستیم.
وی مهم‌ترین چالش صنعت رباتیک را حمایت‌های مالی ناکافی دانست و گفت: این صنعت بسیار هزینه بَر است و حمایت‌های فعلی برای توسعه سریع آن کافی نیست و انتظارات ما را تامین نمی‌کند.
به گفته حبیب نژاد، همچنین در بخش مقالات این کنفرانس از بین 142 مقاله تخصصی ارائه شده به دبیرخانه به زبان انگلیسی پس از ارزیابی در 12 گروه تخصصی و با کمک بیش از 260 داور داخلی و بین المللی، 52 مقاله برای ارائه شفاهی انتخاب شد که در 12 نشست علمی و در طول کنفرانس ارائه می‌شود، علاوه بر آن 55 مقاله به صورت پوستر پذیرفته شده است.

آغاز به کار این کنفرانس همچنین شاهد حضور یک ربات به عنوان مجری همراه با مجری اصلی برنامه بود به نام پِپِر که روی سن حاضر شد و توان حرکت و حرف زدن به زبان‌های فارسی و انگلیسی داشت، دانش‌آموزان علاقه‌مند به حوزه رباتیک نیز در 17 تیم دانش آموزی با ارائه ربات های خود شرکت کرده بودند و بعضی از مدارس نیز دانش‌آموزان را برای بازدید از نمایشگاه به دانشگاه علم و صنعت آوردند.

گرد آورنده : irsanat.com :( ولی براتلو )

تاریخ ارسال :  1397/8/04     
تعداد مشاهده :4239
دیگر مطالب مرتبط با موضوع : مقالات علمی


آخرین مقالات ارسالی

دستگاه تی دی اس متر(TDS)

دستگاه پی اچ متر دیجیتال

هدایت سنج آب,EC متر

فتومتر پرتابل دیجیتال

دماسنج دیجیتال

مولتی متر دیجیتال

ph متر خاک

ph متر، ph سنج

Tds متر

آمونياك سنج

سنسور ph سنج ، پراپ ph سنج

EC متر ، EC سنج

ph سنج هانا ، تستر ph هانا

رفرکتومتر ، قند سنج

EC/TDS متر ، هدایت تی دی اس سنج

EC/TDS/PH متر ، تستر های مولتی پارامتر آب

ترازو آزمایشگاهی

اکسیژن متر آنلاین

پی اچ ph سنج آنلابن

هدایت و تی دی اس سنج آنلاین ،EC/TDS تابلویی انلاین

اکسیژن سنج DO متر آنلاین تابلویی

محصولات شرکت آدوا ADWA -ADWA

تجهیزات کنترل و اندازه گیری آنلاین

کلر سنج

فروش فوق العاده تجهیزات آنلاین تابولویی

محصولات شرکت ای زد تایوان AZ

فلکسی تستر، کلر، کلراید، سختی، سختی کلسیم، مس، روی،سیلیسم



فروشگاه ایران صنعت ،بررسی انتخاب و خرید آنلاین

فروشگاه ایران صنعت در سال 1388 تاسیس گردید، که مفتخر است ، با عرضه محصولات ابزاردقیق ، برق الکترونیک ، ابزارآلات و تجهیزات صنعتی در سراسر کشور با بهترین کیفیت و قیمت رقابتی در خدمت هموطنان گرامی باشد .
ENAMAD logo-samandehi

آدرس : کرج چهار راه کارخانه قند به سمت میدان هفت تیر خیابان پناهی کوچه پناهی 1 پلاک 61 ساختمان اهورا واحد یک
شماره تلفن : 02691300551
شماره همراه : 09106978820 واتساپ ، تلگرام ، ایتا ، روبیکا ، ای گپ روی این شماره می باشد
شماره نمابر : 30008666850361
افراد آنلاین: 47
تاریخ :1403/2/01
پرداخت آنلاین شبکه اجتماعی یوتیوب اینستاگرام شبکه اجتماعی فیس بوک

تمامي كالاها و خدمات اين سایت، داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه میاشند و فعاليتهاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است
تمامی حقوق مادی و معنوی این وبسایت متعلق به ایران صنعت میباشد.